Zorg goed voor uzelf: blijf fit en gezond en bouw extra weerstand op

Goed voor uzelf zorgen is belangrijk. Het besef van het nut en de noodzaak ervan is dit jaar flink toegenomen. Maar goed voor uzelf zorgen kan soms best lastig zijn, zeker door de veranderingen en beperkingen van de afgelopen maanden. Daarom zetten wij wat tips voor u op een rij.

Gezond eten

Als we goed voor onszelf zorgen, is de kans groter dat we gezond blijven. Al was het maar omdat we dan meer weerstand opbouwen. Maar goed voor jezelf zorgen gaat verder dan gezond eten en voldoende bewegen. Denk ook aan ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Maar laten we bij het begin beginnen.

Gezond eten
Thuiswerken kan uw ritme behoorlijk in de war gooien. Ook uw eetritme! Probeer daarom om zoveel mogelijk op vaste tijdstippen te eten. Doe dit gevarieerd en volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Dus:

  • Eet tenminste 250 gram groente en twee stuks fruit per dag.
  • Kies voor volkoren graanproducten (brood, pasta, rijst, couscous).
  • Eet voldoende eiwitten, maar niet te veel vlees, zeker geen rood vlees. Vervang vlees bijvoorbeeld door vis, eieren, noten, peulvruchten en (halfvolle) kaas en zuivel.
  • Gebruik smeerbare en vloeibare vetstoffen (halfvolle margarine en olie).
  • Drink voldoende water, thee en koffie.

Blijf bewegen
Als u vanuit huis werkt, schiet bewegen er misschien nog wel eerder bij in. Wees dus ‘streng’ voor uzelf. Ga bijvoorbeeld voor of na de lunch even een blokje om. Doe dat aan het einde van de middag nogmaals. Wandelen en fietsen zijn uitstekende manieren om ‘matig intensief’ te bewegen. Doet u dat een half uur per dag, dan bent u al een heel eind op de goede weg!

Regent het of is het erg guur? Dan kunnen sportieve apps helpen. Denk bijvoorbeeld aan de 7 minute workout of een yoga-app zoals Yoga met Evy. Aanbevolen door de GGD, die meerdere apps heeft verzameld op deze webpagina.

Zorg daarnaast voor een goede werkplek. Hoewel het misschien verleidelijk is om met de laptop op de bank te ploffen, is het verstandig om aan een bureau of eventueel aan de keukentafel te werken. Vraag desnoods de arbeidsdeskundige van uw werkgever om advies.

Ook mentaal gezond
Ritme kan een probleem zijn, schreven we al. Terwijl ritme ook voor uw mentale welzijn juist zo belangrijk is! Zo kan, als u veel thuis werkt, de verleiding groot zijn om langer in bed te blijven liggen. Het beste advies is om te blijven doen wat u al deed. Stond u door de week altijd om half zeven op? Doe dat dan nu ook en lees wat langer de krant. Of begin wat vroeger met werken en stop ook eerder.

Wat verder helpt om in uw ritme te blijven, is het maken van een week- en een dagplanning. Die geven een goede structuur voor uw dagindeling. Plan zeker ook blokken vrij. Op het werk bent u ook niet acht, negen uur aaneengesloten met uw taken bezig.

Verder is het niet gek dat er momenten zijn dat u gefrustreerd, geprikkeld, boos of misschien bang bent. Accepteer dat en schaam u er niet voor, het overkomt iedereen. Praat er wel over met uw geliefde, een vriend of een goede collega. Wilt u liever een anoniem luisterend oor? Dan kunt u contact opnemen met de hulplijn van het Rode Kruis: 070 - 4455 888.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.